fredag 22 februari 2013

Sortering

Jag har en del projekt som ligger halvfärdiga, som ännu inte blivit klara...
Jag har ännu inget pysselrum och mina pysselsaker ligger i stora påsar som jag bär upp och ner i källaren när man tröttnar på att de ligger framme på matbordet, eller vi behöver mer av bordet t.ex. när det kommer gäster. Jag har ett skåp jag kan trycka in en del småsaker i.
Jag har fortfarande en del av mina pysselsaker nerpackade i banankartonger efter att vi flyttade (de packades ner hösten 2010 - ett tag sedan!!).
Jag saknar en riktig vrå (IRL), som jag kan organisera och strukturera upp där jag kan ha mina saker lättåtkommligt.
Just detta att jag inte har koll och ordning på mina saker helt gör mig lite frustrerad.

Jag har lite ledigt denna vecka (vi har sportlov här nerre denna vecka). Jag började sortera lite i badrumsskåp, i medicinlådor och kökslådor. Sortera ut gammalt, städa ur och sedan sortera in det som var kvar för att få bättre koll och översikt på sakerna.
Sedan gick jag igång och sorterade mina pysselpapper. Jag har de sorterade i färger (för mig funkar det bra).
Jag har en del väskmappar som jag sorterat in dem i
Nu har jag dem enligt följande i respektive väskmapp:
*enfärgade papper
* mönsterpapper - ensidiga
* mönsterpapper - tvåsidiga
*mönsterpapper - spillbitar.
Här kommer en bild på när jag började sortera papprena
 Här har jag fått några av papprena i olika högar beroende på vart de skulle in.
 Det var detta som startade allt sorterande - röriga lådor i köket (och badrummen.)
I köket plockade jag ut allt ur lådorna så jag kunde börja om från början.
Tyvärr har jag inga bilder från hur det såg ut från början...
Jag bara älskar mina breda lådor (120 cm)!!!
 Här har jag faktiskt sorterat ner sakerna i lådorna igen.
Det kanske inte syns, men det är mycket mer överskådligt.
 I lådan där jag förvarar mina burkar och bunkar har jag ständig röra tycker jag. Den yngsta sonen brukar roa sig med att röra runt, töma ut alla burkar och bunkar och sedan kasta ner dem igen...
Den lådan är jag ganskla ofta i och försöker ordna upp - mest för att kunna stänga den efter att sonen varit där och röjt!!
 Det här med att sortera och organisera - det tilltalar mig en hel del.
Tror inte att jag är den enda pysslaren som har ett behov av detta.
När man pysslar blir det snabbt rörigt och lite kaosartat - allt/mycket är framme och allt vill man har tillgängligt. Blir kanske mer så när maninte har någon pyssselvrå utan får plocka fram allt?
Hur är det för er andra?
Har ni behov at sorera och organisera?
Hur som helst - det har inte blivit något producerat på ett tag- än!

4 kommentarer:

  1. Mycket bra stora kökslådor du har =)
    Här har du en till som organiserar och donar vecka ut och vecka in,fniss......och det är sååååå kul!!!!
    Kram Iffa

    SvaraRadera
  2. :-) Jag älskar att sortera och organisera. För mig är det terapi att gå in i pysselrummet och sortera. Nu har mamma varit här och allt är i oordning. Då mår jag nästan fysiskt illa. Helst vill jag ha det i färg- och bokstavsordning. Var sak på sin plats! Jag tycker att det är lättare att komma i gång om man inte behöver städa innan man börjar. Lycka till med sorterande!

    SvaraRadera
  3. Haha känner igen mig! Sorterandet och organiserandet är en del av det pyssliga känns det som. Ibland kan jag vara i mitt pysselrum och bara "städa", tänka på nya lösningar för förvaring.

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Va härligt att få sorterat! Det är ju skönt när det blir ordning. Kan ju villigt erkänna att visaa lådor är roligare än andra att ta sig an... Men jag tror inte man blir färdig ngn gång med det när det gäller pysslet, har t.o.m haft lite tema förvaring på bloggen det senaste.. ;-)

    SvaraRadera