söndag 19 augusti 2012

Beskrivning på kuvertkort

Härligt och underbart sommarväder idag - kanske inte så pysselvänligt, man vill ju bara vara ute. Det är härligt att det är helg så man kan njuta av det!!
Jag passar dock på att blogga beskrivningen jag lovat, medan jag är inne om och fikar lite.

Då så. Här kommer beskrivningen på detta kort, en variant av kuvertkort

1. Jag har använt ett dubbelsidigt mönstrat papper 12" x 12"

2. Markera mitten på alla sidor

3. Biga mellan markeringarna

4. Vik i alla hörnen mot mitten.
(visar först min egenritade bild, sedan "live-foto"...)
med ett hörn kvar att vika in.
Här väljer jag nu att trycka till/dra över vikningarna, så de sitter ordentligt.

5. Vik ut två hörn som är varandras motsatta hörn.

6. Vänd på pappret så du får baksidan uppåt.
(visar först min egenritade bild, sedan "live-foto"...)

7. Vik hörn mot hörn - det blir då en vikning på mitten av pappret.
(visar först min egenritade bild, sedan "live-foto"...)

8. Nu viker jag ner den flärp som bildats och den blir kortets /kuvertets "lock"

9. Jag väljer här att vika upp igen och skära en lite skåra i vikningen och trä ettt band genom. Bandet hamnar nu mellan de två yttre flärparna som bildar "locket"

10. Väljer att fästa spets, band eller liknande , även det mellan  de två yttre flärparna.
Detta gör jag med hjälp av dubbelhäftande tejp. Först ditt med tejpen och sedan spetsen som jag vill ha den, Här använder jag dubbelhäftande tejp på båda flärparna!

11. Då är det till att fästa bandet, så det sitter på plats och så viker jag ihop de två yttre flärparna mot varandra och sedan fäster jag det band som redan sitter i  på baksidan, så det sitter. Inget man behöver.

 Då blev det så här:



3 kommentarer:

  1. Bra och tydligt! Ska jag prova någon dag :)
    Jättefint blev det!

    Kram från Bella

    SvaraRadera
  2. Tack för en bra tutorial. Blir till att prova frampå. Du är så duktig på att beskriva så att det är lätt att förstå. ;)

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Vilken bra beskrivning! Tack! Har provat den men hade inte din fina beskrivning :-)

    Kram

    SvaraRadera