fredag 6 april 2012

Långfredag - långt inlägg

Idag är det den långa fredagen. Påskledigheten börjar för en´hel del. Idag tänkte jag visa mina påskägg och det blir en hel del bilder, så det är ett långt inlägg som ni har framför er.
Jag började med att köpa vanliga påskägg med motiv
Dessa ägg målade jag helt vita

Och så dekorerades de - alla tre helt olika:

Ägg 1 - här inspirerades jag av ägget som jag hade gjort till påskswappen (se förra inlägget). Tyckte att det blev fräck färgkombination med orange och cerise, men denna gång tänkte jag att det skulle vara övervägande orange, så fram med orange blommor som fick lite glitterlim på sig (det har varit mycket av den varan på mina blommor senaste tiden...). Cerise glitterlim längs kanterna och banden knyts på båda sidor om ägget.





Ägg 2 - Wasabi-tejp kallar jag det ofta, men menar Washitejp (det andra har mannen till Sushin!). Här klädde jag ovandelen med grönoch vitrandig tejp. Sydde fast vita fjädrar för hand (inte det lättaste!!) runt om och fäste några oranga i änden, som stjärtfjädrar. Och så två tjattrande kycklingar (för visst ser det ut som om de pratar med varandra?) uppe på.

Ägg 3 - detta ägg valde jag att behålla vitt. Detta ägget är faktiskt mitt eget ägg. Det kommer jag inte att kunna ge bort...

En spets som mormor knypplat och som fanns i lådan med alla spetsar som jag fick efter henne nu när hon gick bort. Vita blommor med - ja just det - glitterlim. Bandet sitter med de två bradsen endast, inget lim eller tejp. Detta för om jag skulle tröttna på det kan jag ta av och återanvända spetsen - helt i mormors anda!! Detta ägg är det som jag själv gillar mest, men det beror nog på att det är så mycket känslor involverade! Orkade ni hänga med hela vägen genom inlägget? SÅ hur har ni gjort era ägg i år?

3 kommentarer:

  1. Vilka underbara ägg du altrat!! De är väldigt olika och snygga färgkombinationer men precis lika fina =) Jag kan inte leva utan glitterlim och tror inte att en enda blomma kommer undan här hemma,haha!!!
    Ha en härlig påskhelg!
    Kram Iffa

    SvaraRadera
  2. Jätte snygga påskägg. Gillar verkligen det vita ägget, det är bara såååå fint. Dom andra är oxå fina men det var lite bättre. :-) Kram och Glad Påsk Jenny

    SvaraRadera
  3. Fina ägg =) Jag å andra sidan har inte ens funderat på att pimpa några ägg=/ jag har dock ett mini som jag hade kunnat testa;P Får se om jag får tid - much to do and less time to do it in. Långhelg och allt - men planerna finns i trädgården och inte så mkt i pysselrummet.. Ajja, kanske det hade passat bra med en regnig dag då;)

    SvaraRadera