fredag 17 februari 2012

Beskrivning på liten presentförpckning

Fortsätter med vad som var på bordet på alla hjärtans dag här hemma hos oss. Dottern fick också en liten förpackning på hennes plats. Så här såg den ut:


När vi hade pysselträff förra veckan fick jag förfrågan om jag inte kunde göra en beskrivning. SÅ här kommer en beskrivning på den söta förpackningen. Det är inget svårt, men det finns ett moment som är lite klurigt att förklara, så jag hoppas mina bilder kan förklara det så att ni förstår vad jag menar.


1. Skär till det som ska bli själva förpackningen. Jag valde att använda mig av ett cardstock. Ser måtten i bilden. 2. Nu ska vi biga - på kortsidan vid 2 1/2" (6,3 cm) samt vid 6" (15,2 cm). Längs långsiden vid 4 1/2" (11,5 cm) samt vid 6 1/2" (16,5 cm).


Då kommer det att se ut så här: 3. Nu ska vi göra den vikningarna som går på diagonalen från skärningspunkten på det som ska bli bottnens 4 hörn. I den handritade bilden från min "beskrivningsbok", har jag försökt rita med pilar hur jag går till väga. Låt de intillliggande linjerna som korsar varandra mötas, så det blir ett veck.


Sett från askens insida:
4.När du gjort två diagonaler kommer det att se ut så här på ett ungefär 5. Gör det även på andra sidan.

6. Då är det dags att vika ihop asken/förpackningen. Vik in sidorna upptill... Den diagonala vikningen är nu vikt på andra hållet - själva vikningen är in mot pappret vilket gör att det som blir sida på förpackningen, lufts upp/utåt. (Är ni med på vad jag menar?)


7. Gör likadant på andra sidan. ... så de överlappar varandra
8. När båda sidorna är gjorda, kommer det se ut så här ovanifrån (när man tittar ner i asken/förpackningen/påsen...

9. Jag har valt att inte limma något än, utan använder mig av två klämmor som håller ihop vars en ända. Så här ser det ut och lite från sidan... 10 . Nu ska de två längre sidorna mötas. Samtidigt som jag för sidorna mot varandra, trycker jag försiktigt in kortsidorna, så det blir som ett litet veck. Detta för att underlätta att hålla ihop förpackningen...


och då ser det ut så här:
Annan vinkel
Nu är själva stommen/förpackningen gjord!!! Nu är det dags att klä och ev smycka vår förpackning. Jag tycker att det är lättare att göra detta när jag kan vika ut det så det blir platt - därför limmar jag inget förrän det är helt färdigt...
Både denna samt sonens förpackning är "klädda" med Papper från Reprint, ur deras senaste kollektion. Dessa papper hittar ni bland annat hos

6 kommentarer:

  1. Åhh vilken fin! Tack för beskrivningen, ska prova den. Kliar i mina fingrar att pyssla. Allt har varit nerpackat för flytt men nu har vi flyttat och jag har fått en alldeles egen liten vrå att pyssla i.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jättefin påse och toppenbra tutorial :)
    Trevlig helg!
    Mia

    SvaraRadera
  3. Jättefin ask, och jättebra beskrivning.
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  4. Så flott at du legger ut en beskrivelse på hva du gjør - lagrer denne under inspirasjon jeg :)

    takk og god helg

    SvaraRadera