onsdag 14 september 2011

Tutorial för vikning á lá Raggsocka

När jag var mammaledig med mitt andra barn, blev det en del pysslat, men under andra förutsättningar än vad jag var van vid. Jag ammade samtidigt som jag pysslade, eller så låg han i mitt knä och sov när jag försökte vara kreativ...!
Nu sitter jag med tredje barnet på armen och ammar och försöker redigera lite foto samt blogga. Allting tar lite längre tid, framför allt när jag ska jobba med endast vänstran, högerhänt som jag är...
Jaja, här kommer dagens inlägg:

Tänkte jag skulle visa en beskrivning på kortet som jag visade i förra inlägget. Hittade det hos Cornelia (Raggsocka). Vet inte vad hon kallas sin vikning, men jag har valt att kalla den "vikning á lá Raggsocka".
Jag har valt att utgå från ett cardstock (cs) när jag har gjort kortet och då blir det färdiga kortet i storlek 10 cm x 10 cm. Man kan även göra det i storlek 6" x 6" (15 cm x 15 cm), men då behöver man mer än ett cs. I beskrivningen nedan kommer jag att ange de faktiska måtten för storlek 10 cm x 10 cm i fet stil, och måtten för storlek 6" x6" inom parantes.

Nu till beskrivningen:
Du behöver 2 bitar, ett som är själva kortstommen - 10 cm x 20 cm (6" x 12") samt en bit som blir insidan av kortet 20 cm x 20 cm (12" x 12")
Då det var svårt att få till en tydlig bild på bigningarna, valde jag att fotografera bilden från min idébok. Måtten för bigningarna står i bilden, för storlek 6" x 6" gäller följande bigningsmått:
ovankantens mått ersätts med 3", 6" samt 9", måttten längs med högerkanten ersätts med 3" samt 9".
Vik samman enligt bigningarna så det liknar följande bild:
Fortsätt vika ihop det:
Nu till kortets utsida.
Här bigas kortet vid 10 cm (6") och viks ihop.
Nu har du två bitar som ser ut på följande sätt och som ska limmas ihop.
Limma samman bitarna så kortsidorna på det som är kortets utsidan hamnar kant i kant med de två längsta kanterna på kvadraten som ska bilda insidan (hoppas ni förstår med hjälp av bilderna vad jag menar...?).När det är gjort, bör det se ut så här, lite ovanifrån:
Från en annan vinkel:
Vik nu samman kortet
Pga alla vikningar som är på insidan, blir kortet svårt att hålla stängt, men nu är det bara till att dekorera kortet!
Här är ytterligare ett kort som jag gjort med denna vikning. Denna gång ett krya-på-dig-kort. Jag har valt att ha band på mina kort just för att kunna stänga kortet ordentligt.
Baksidan
Insidan av kortet. I detta kort valde jag att använda mig av olika mönstrade papper när jag dekorerade det.
Insidan - helt utvikt.

Hoppas ni förstod min beskrivning och att ni testar på denna vikning - helt klart ett roligt kort att göra, ser kanske ut som ett vanligt kort från början, men så möts man av att kortet verkligen "öppnas upp" när man öppnar det!

Kommentera gärna om det är något oklart med beskrivningen, eller varför inte kommentera med hänvisning till kort som ni gjort efter beskrivningen?

3 kommentarer:

  1. tack för en bra beskrivning:-)
    Jag har sett dessa på sidor från Usa men en svensk beskrivning är bättre :-)
    Vilket fint kort du själv gjort

    SvaraRadera
  2. vilken bra tut! o så snyggt det blev!

    SvaraRadera
  3. Tjusigt!
    Förstår att det blir svårt att stänga kortet. Själv gör jag två "lösa" omslagssidor, som jag klär in med papper och limma på fram-och baksidan. Det blir tjockt ändå, men aningen lättare att stänga.

    Men att kalla den "a la Raggsocka" var väl att ta i?! *S* Jag har bara snott idén nånstans, ju! *S*

    Ha det gott!

    SvaraRadera