lördag 29 november 2008

Julgran i papper - tutorial

Fördelen med en pappersjulgran är att den inte barrar.
Förra året såg jag hos någon (kommer tyvärr inte ihåg vem), en väldigt fin pappersjulgran. Redan då bestämde jag mig för att jag skulle göra en själv till denna jul.

Jag har gjort två olika, en tänkte jag skänka till butiken jag gör lite olika saker till ibland (där jag inhandlar en hel del material...).
Här är den jag skänkt.
Utgått från Basic Grays papper.
Stjärnan på toppen är stickers som jag klistrat mot varandra för att få både fram och baksida

Här är den som jag jort till mig själv.
Utgått från spillpapper som jag har liggande - kul att det kom till användning!

Beskrivning:

(tyvärr har jag inga foto på det, men jag hoppas att det framgår något så när med bara text, annars får jag återkomma medbilder som förtydligar det ytterligare)

1. Utgå från en halvcirkel (eller om du tycker att det är lättare från en 3/4 cirkel) som du limma ihop till en strut. Jag valde en radie på ca 7,5 cm (diameter på 15 cm).

2. Skä ut remsor i papper som du vill använda - tänk på att det inte ska vara för tjockt papper. Jag skar mina remsor ca 8 cm långa och mellan 8 - 10 mm breda.

3. Limma remsornas ändar mot varandra. Ände mot ände, så att det från sidan ser ut som en droppe.

4. Limma på "drop"-remsorna på struten, börja nerifrån på struten och jobba dig uppåt. (Här är det väldigt bra om du använder ett bra och starkt lim som torkar hyfsa fort upptäckte jag.)

5. Ev. dekorera, sätt något i toppen.

6. Fäst granen på en blomsterpinne. (Jag valde att ha en kula i änden på blomsterpinnen, för då kunde jag sätta lim på kulan som sedan limmas i struten...)

Lycka till

4 kommentarer:

  1. Hej!

    och tack för dina kommentarer hos mig! Du verkar vara ofta inne hos mig och jag blir så glad när jag läser det du skriver!


    men du! Denna gran gillar jag! Men hur sätter man fast alla pappersbitarna? Beskrivning efterlyses!

    kram kram och trevlig advent

    SvaraRadera
  2. Granarna är bara så söta.
    Men inget slår den fina adventskalender du gav till mig idag.
    Den värmde, jag blev så glad, en av de finaste present jag någonsin har fått. Bara det att du har gjort den speciellt till mig. Ja det finns inte ord. TACK vännen. Tycker så mycket om dig.
    Kram
    Vibbe

    SvaraRadera
  3. Wow vilken läcker! =)

    Ha det gott, kram

    SvaraRadera
  4. Vilken läcker gran! Vill oxå göra en sån! Har du nån beskrivning med bilder på den?
    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera