måndag 10 november 2008

Instruktion för blöjvikning

Tänkte jag skulle visa hur jag gör mina blöjkort / kort med blöjvining.

1. Utgår från ett papper med tryck på båda sidor.
Jag har använt mig av storlek 6"x6".
2. Vik pappret så att det blir en triangel.
Det papper du har ytterst nu är det som blir på stommen på kortet.
3. Vik nu varje sida i de vita linjerna du ser på bilden nedan. (dessa linjer är bara för att visa tydligare hur jag vikt - ska inte vara där). Var man väljer att ha sina vikningar påverkar hur bred och hög kortet blir. Ju närmare spetsen, ju smalare och högre blir kortet.
Först ena sidan (uppviket blit parallellt med botten)...
...sedan andra sidan (blir också parallell med botten).
4. Vik ner den översta fliken, över den vita linjen du ser på bilden nedan. (Även dena linje äfr för att förtydliga min vikning).
Det bildas nu en lite ficka mellan de två trekanterna. Fliken du vikt ner låser vikningarna, så nu är du klar med vikningen!
Då kan man dekorera och sätta i en lapp med sin hälsning om man vill.
Tryck gärna till botten lite, så blir formen lite mer 3D-formad.

Hoppas att det är tydliga instruktioner.
Det är lättare när man kan visa live till sina instruktioner, hur man ska göra...
Så nu som inte har gjort det tidigare - hoppas ni föstår.
Lycka till!!

7 kommentarer:

  1. Tack så mycket för instruktionen, det blir fina kort det där!

    SvaraRadera
  2. Tack för en jätte bra beskrivning!
    //Ulwa

    SvaraRadera
  3. TACK! Ska genast försöka mig på en sån här vikning! :)

    SvaraRadera
  4. Men så läckert...tack för beskrivningen.

    SvaraRadera
  5. Åh jättebra beskrivning och så bra med bilder!

    Tack snälla!

    Kram Anki

    SvaraRadera
  6. Så mycket fint du gjort och tack för visningen!

    SvaraRadera